Slow Food is an organization that promotes local food and traditional cooking. It was founded by Carlo Petrini in Italy in 1986 and has since spread worldwide. Promoted as an alternative to fast food, it strives to preserve traditional and regional cuisine and encourages farming of plants, seeds, and livestock characteristic of the local ecosystem. It promotes local small businesses and sustainable foods. It also focuses on food quality, rather than quantity. It was the first established part of the broader slow movement. It speaks out against overproduction and food waste. It sees globalization as a process in which small and local farmers and food producers should be simultaneously protected from and included in the global food system. Know more about the movement here : https://www.slowfood.com/
objectives of the slowfood movement
- Developing an “Ark of Taste for each ecoregion, where local culinary traditions and foods are celebrated
- Creating “Praesidia” grassroots organizations to promote slow foods to the public. Forming and sustaining seed banks to preserve heirloom varieties in cooperation with local food systems.
- Preserving and promoting local and traditional food products, along with their lore and preparation.
- Organizing small-scale processing (including facilities for slaughtering and short run products)
- Organizing celebrations of local cuisine within regions (for example, the Feast of Fields held in some cities in Canada)
- Promoting “taste education”.
- Educating consumers about the risks of fast food
- Educating citizens about the drawbacks of commercial agribusiness and factory farms
- Educating citizens about the risks of monoculture and reliance on too few genomes or varieties
- Developing various political programmes to preserve family farms
- Lobbying for the inclusion of organic farming concerns within agricultural policy
- Lobbying against government funding of genetic engineering
- Lobbying against the use of pesticides
- Teaching gardening skills to students and prisoners
- Encouraging ethical buying in local marketplaces
Last Forest, within Slow Food and Slow Food Nilgiris, has consistently championed the cause of preserving traditional and local foods in the Nilgiris Biosphere Region. As a steadfast advocate for sustainable agriculture and biodiversity conservation, Last Forest has, through the years, played a pivotal role in promoting the consumption of locally sourced products, fostering a strong connection between producers and consumers. Through its active participation in the Slow Food network, Last Forest successfully incubated a remarkable culinary establishment named ‘Place to Bee.’This pioneering restaurant, which emerged as one of the first slow food restaurants in the country, exemplified the essence of Slow Food’s principles. ‘Place to Bee’ not only offered delectable dishes made from locally grown, seasonal ingredients but also functioned as a community space, promoting education on the importance of preserving indigenous culinary traditions and supporting local farmers. Last Forest’s efforts in nurturing ‘Place to Bee’ underscored its unwavering commitment to the Slow Food movement and its mission to celebrate and preserve the cultural heritage of food while embracing sustainability and environmental consciousness.Place to Bee was launched in 2015 with Aritra leading the project and Abhijeet from Kolkata joining as a chef. An Italian couple helped put together a fusion menu with local dishes. However, when the COVID-19 pandemic hit, there was a pause. LFE team members had to migrate back to their home base. Eventually, it marked the end of the restaurant. Become a memberDownload the Slow Food Movement pamphlet here, to know more or even sign up for a membership! Download Here!
சுற்றுச்சூழல் சேவைகளுக்கான (PES) கட்டணங்கள் என்ன?
சுற்றுச்சூழல் அமைப்பு சேவைகளுக்கான கொடுப்பனவுகள் (PES) பல்லுயிர் பாதுகாப்புக்கான வருவாயை உருவாக்க பொதுவாகப் பயன்படுத்தப்படும் வழிமுறைகளில் ஒன்றாகும். காடழிப்பு போன்ற பல்வேறு நோக்கங்களுக்காக நிலத்தைப் பயன்படுத்துவதைத் தடுப்பதற்காக சுற்றுச்சூழல் சேவைகளை (ES) பாதுகாக்கும் நில உரிமையாளர்களுக்கு நன்மைகளை வழங்குவதாகும். நிலப் பயனர்கள் தங்கள் இயற்கைச் சூழலை சரியாக நிர்வகிக்கவும் பாதுகாக்கவும் ஊக்குவிக்கப் பயன்படுகிறது, இதனால் சுற்றுச்சூழல் அமைப்பு சேவைகளின் ஓட்டத்தை உறுதி செய்கிறது (Pagiola and Platais 2002).
லாஸ்ட் ஃபாரஸ்டின் சூழலில் PES
லாஸ்ட் ஃபாரஸ்ட் மூலம் விற்பனை செய்யப்படும் தேன், காடுகளின் சுற்றுச்சூழல் அமைப்பில் முக்கியப் பங்கு வகிக்கும் ராட்சத பாறை தேனீயிலிருந்து (Apis dorsata) பெறப்படுகிறது. தேனீக்கள் இந்த வெப்பமண்டல காடுகளின் பல இனங்களை மகரந்தச் சேர்க்கை செய்கின்றன, இதனால் இயற்கையின் சுழற்சிகளை செயல்படுத்துகிறது. இந்த காடுகளில் பல தாவர மற்றும் விலங்கு இனங்கள் செழித்து வளர்கின்றன. இந்த பகுதிகளில் இருந்து பல நீரூற்றுகள் மற்றும் நீரோடைகள் வெளிவருகின்றன - அனைத்து உயிரினங்களின் உயிர்வாழ்வையும் செயல்படுத்துகிறது. நீங்கள் தேன் மற்றும் தேன் மெழுகு பொருட்களை வாங்கும்போது, மனிதனுக்கும் இயற்கைக்கும் இடையே உள்ள கூட்டுவாழ்வு உறவை ஆதரிக்கிறீர்கள். இந்தத் தொகை பின்வரும் செயல்பாடுகளுக்குப் பயன்படுத்தப்படும்:
·தேனீக்களின் வாழ்விடங்களையும் காலனிகளையும் அதிகரிக்கும் மர வகைகளை நடுதல்
· சமூகங்களுடன் தேனீ வளர்ப்பை ஊக்குவித்தல்
· பாரம்பரிய மதிப்புகள் மற்றும் நிலையான அறுவடை முறைகளை உள்வாங்குவதற்கு இளைய தலைமுறை ஆதிவாசிகளுக்கு பயிற்சி மற்றும் அறிவு பரிமாற்றம்
வெறுங்காலுடன் சூழலியல் வல்லுநர்களைக் கொண்டு இந்த காடுகளில் சுற்றுச்சூழல் கண்காணிப்பை மேற்கொள்ளுங்கள். பிரீமியம் வசூலிக்கப்படுவது தேனீக்களால் வழங்கப்படும் சுற்றுச்சூழல் அமைப்பு சேவைகளின் உண்மையான செலவுகளின் அடிப்படையில் அல்ல, இது பணம் செலுத்த விருப்பத்தைத் தீர்மானிப்பதற்கான ஒரு கற்பனைத் தொகையாகும்.
PES உலகளவில் கடந்த இரண்டு தசாப்தங்களில், உலகம் முழுவதும் 550 க்கும் மேற்பட்ட செயலில் உள்ள திட்டங்களுடன் PES இல் குறிப்பிடத்தக்க அதிகரிப்பு ஏற்பட்டுள்ளது. இருப்பினும், PES ஐப் புகாரளிப்பதில் அல்லது செயல்படுத்துவதில் சர்வதேச தரநிலை எதுவும் இல்லாததால் இன்னும் வரையறுக்கப்பட்ட தரவு உள்ளது.
முன்னே செல்கிறேன்
PES எவ்வாறு வரையறுக்கப்பட்டாலும், எளிய வார்த்தைகளில், பல்லுயிர் பாதுகாப்பு மற்றும் சுற்றுச்சூழல் சேவை வழங்கலுக்கான நிதி பொறிமுறையாக அது செயல்படுகிறது என்பதைப் புரிந்துகொள்வது அவசியம்.
Since April 2021, Last Forest has proudly assumed its role as a member of the Mountain Partnership initiative led by the Food and Agriculture Organization (FAO). This partnership stands as a testament to Last Forest's unwavering commitment to the preservation and upliftment of mountain communities nestled in the picturesque Nilgiris region. Working in close collaboration with the Mountain Partnership's secretariat, Last Forest embarked on a mission to enhance the visibility of these mountain communities through a unique avenue - by developing distinctive labels for their lip balms and honey products The creation of these specialized labels serves as an invaluable platform to underscore the immense significance of the Nilgiris' mountain communities. It not only encapsulates the rich traditions and sustainable practices deeply ingrained in these communities but also highlights the exquisite biodiversity and natural beauty that thrives in the Nilgiris, a UNESCO World Heritage Site. By proudly adorning their products with these labels, Last Forest is not only championing the cause of mountain communities but also educating consumers about the importance of supporting these communities in their endeavor to preserve the Nilgiris' unique environment. In addition to these remarkable initiatives, Last Forest achieved a significant milestone with the acceptance of a grant from the Mountain Partnership. This grant has opened doors for a wide range of activities designed to create a positive impact on the Nilgiris' mountain communities. The grant allocation covers diverse areas, including digital marketing to amplify the reach and influence of Last Forest's products, the procurement of coffee and beeswax balms sourced directly from the Nilgiris, the implementation of Participatory Guarantee Systems (PGS) Wild in the Pillur region, ensuring the highest standards of sustainable and organic production, and the organization of exhibitions to showcase the extraordinary craftsmanship and traditions of the Nilgiris' mountain communities.In essence, Last Forest's active participation in the Mountain Partnership initiative not only underscores its unwavering dedication to supporting mountain communities in the Nilgiris but also its visionary approach in creating a positive and sustainable impact through a combination of innovative labeling, grants, and diverse activities that ultimately aim to empower and celebrate the beauty of the mountainous landscapes and the communities that call them home.